Robert Smithson

Robert Smithson – Land art

Land art, Zemeljska dela (prvi je izraz uporabil Robert Smithson), ali Zemeljska umetnost je umetniško gibanje pri katerem sta krajina in umetniško delo neločljivo povezana. Je oblika umetnosti, ki je ustvarjena v naravi z uporabo materialov naravnega izvora, kot so tla, kamenje (živa skala , balvani), organski materiali (debla, veje, listje) in voda, v povezavi z materiali kot so beton, kovine, asfalt in mineralni pigmenti. Pri oblikovanju se umetniki pogosto poslužujejo strojev za zemeljska dela.

robert1

Predstavniki Land arta so začetniki lokacijsko specifične umetnosti (site specific), pri kateri so skulpture zasnovane za točno določene lokacije na prostem. Skulpture niso postavljene v krajino, temveč je krajina sredstvo njihovega nastanka. Nastajajo v odprti krajini, daleč stran od civilizacije. Končni izdelek je pogosto prepuščeno spreminjanju in razkrajanju pod vplivi naravnih procesov. Številna prva dela so nastala v puščavah Nevade, Nove Mehike, Utahu in Arizoni, in so bila efemernega značaja.

Danes obstajajo le še v obliki videoposnetkov in fotografij.

land_art_by_rasul_kazemi

Umetniško gibanje Land art naj bi razumeli kot umetniški protest proti komercializaciji umetnosti ob koncu leta 1960 v Ameriki. Ustvarjalci  zavračajo muzeje in galerije kot razstavne prostore njihovih del. Razvili so  monumentalne krajinske projekte, izven tradicionalnega dojemanja prenosljivih skulptur in komercialnega trga umetnosti.

Land art je črpal navdih iz minimalizma, konceptualizma ter modernih umetniških gibanj kot so De Stijl (nizozemsko – stil) in kubizem, ter del Constantina Brâncuşianda in Josepha Beuysa.

Stone-Circle

Številni umetniki, ki so bili povezani z land artom so se ukvarjali z minimalistično in konceptualno umetnostjo. Otroško igrišče v New Yorku, ki ga je zasnoval Isamu Noguchi leta 1941 je včasih interpretirano kot eno od pomembnih zgodnjih del land arta, čeprav umetnik sam svojega dela nikoli ni imenoval land art temveč preprosto skulpture. Njegov vpliv na sodobno umetnost, krajinsko arhitekturo in okoljske skulpture je razviden v številnih delih. Alan Sonfist je pionir alternativnega pristopa k delu z naravo in umetnostjo, s katerim je začel leta 1965 z uvedbo narave in trajnostne umetnosti v mesto New York.

landart

Eno bolj navdihujočih del je Time Landscape. V delu New Yorka je zasadil naravno rastje in ga prepustil sukcesiji. Po svetu je ustvaril še druge Time Landscape kot so Krogi časa v Firencah.   En najbolj znanih umetnikov, ki se je ukvarjal z Land artom je bil Američan Robert Smithson (1938 – 1973), ki je z esejm »The Sedimentation of the Mind: Earth Projecrs« zagotovil ogrodje za gibanje. Njegovo najbolj znano delo je Spiral Jetty (1970). Uredil je kamenje, zemljo in alge v 460 metrov dolgo spiralo, ki je izbočena iz Great Salt jezera v Utahu, Ameriki. Obseg dela, ki je viden je odvisen od višine vodnega nivoja. Od časa, ko je delo nastalo, je bilo že večkrat popolnoma prekrito z vodo.

Lucy Pringle's Crop Circle

Njegovo delo Gravel Mirror with Cracs and Dust (1968) je primer land arta, ki obstaja znotraj galerijskega prostora. V svoji preprostosti oblike in koncentraciji samih materialov se to delo in številna druga približujejo minimalizmu. Pri uporabi materialov lahko najdemo tudi povezavo z umetniškim žanrom, ki se imenuje Arte povera. Uporabljajo materiale, ki so tradicionalno gledano pojmovani kot »neumetniški« in »ničvredni«.

land-art-au-salagou-f-arnal-2009

Umetniki Land Arta v Ameriki so bili odvisni od premožnih mecenov in privatnih fundacij, da so financirali svoje pogosto drage projekte. V sedemdesetih so zaradi gospodarske recesije številne teh virov ukinili. S smrtjo Roberta Smithsona v letalski nesreči leta 1973 je gibanje izgubilo enega najpomembnejših predstavnikov in je s tem pričelo zamirati. Land art je v številnih primerih postala mainstream oblika javne umetnosti in pogosto izraz Land Art uporabljajo napačno, da opredelijo kakršnokoli umetniško delo z naravo, čeprav se njeni koncepti ne skladajo z avant-gardnimi deli pionirjev Land Arta.

spiral-jetty-photo-by-getty-conservation-institute1

Spiralni pomol, 1970, Veliko Slano jezero, Utah, ZDA.

Trajnejše, vendar nepremakljive, v galerijah nerazstavljive in geografsko odmaknjene tvorbe. Pomembna je izbira točke, s katere je delo posneto. Pogosti so posnetki iz letala ali helikopterja. Robert Smithson je ameriški umetnik, ki se je ukvarjal z geometrijskim urejanjem delov krajine s stroji. Poleg njega so pomembni še: Richard Long, Walter de Maria in Christo Javašev, ki je razpečeval fotografije svojih inštalacij.

____________________________

© Copyright

Fotografije: Robert Smithson

Photo Credit: Robert Smithson

Advertisements

Oddajte komentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Odjava / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Odjava / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Odjava / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Odjava / Spremeni )

Connecting to %s