Robert Rauschenberg

Robert Rauschenberg se je rodil v Port Arthurju v Teksasu leta 1925 in najprej si je predstavljal, da bo postal minister ali farmacevt. Medtem ko je služil vojsko kot marinec v ZDA do leta 1947, je odkril svojo nadarjenost za risanje in interes za umetniške postavitve vsakdanjih predmetov in ljudi.

Robert Rauschenberg in his Front Street studio, New York, with three transfer drawings, 1958

Robert Rauschenberg v svojem Front Street studiu v New Yorku, skupaj s slikami, 1958

Po odhodu iz vojske je študiral umetnost v Parizu na G.I. Bill, vendar je hitro postal razočaran nad evropsko umetniško sceno. Po manj kot enem letu se je preselil v Severno Karolino, kjer so na Black Mountain Collegeu predavali najbolj vizionarski umetniki in misleci v Ameriki, kot sta Joseph Albers in Buckminster Fuller. Tam je z umetniki, kot sta bila plesalec Merce Cunningham in glasbenik John Cage, Robert Rauschenberg začel svojo umetniško revolucijo. Kmalu mu je tudi Severna Karolina postala premajhna in odšel je v New York, da bi deloval kot slikar. Tam je, sredi kaotičnega in razburljivega mestnega življenja, Rauschenberg v polni meri uresničil svoj slikarski potencial.

Rauschenbergovo navdušenje nad popularno kulturo in njegovo zavračanje strahu pred abstraktnim ekspresionizmom,  ga je privedlo do iskanja novega načina slikanja. Svojo izvirnost je našel v materialih, ki so bili tradicionalno zunaj umetniške prakse. Na platno je risal s hišno barvo ali pa je črnilo polil po avtomobilskem krmilu in ga povaljal po papirju in tako ustvaril risbo, pri tem pa skrbel za natančnost formalnih osnov slikarstva. Do leta 1958, ob njegovi prvi samostojni razstavi v galeriji Leo Castelli, je njegovo delo prešlo od abstraktnega slikarstva do risanja, kot na primer slika “Erased De Kooning” (Izbrisani De Koonig – 1953), ki je točno to, kar pove naslov, in kar je sam imenoval »kombinacija«. Te »kombinacije« (ki so pomenile dvoje:  najti in oblikovati materiale in jih vkomponirati v tridimenzionalni kolaž), so tudi utrdile njegovo mesto v zgodovini umetnosti.

Eno izmed prvih in njegovih najbolj znanih kombinacij je Rauschenberg naslovil “Monogram” (1959) in je bila sestavljena iz neverjetne vrste materialov: nagačena angora koza, avtomobilska pnevmatika, policijska ovira, peta čevlja, teniška žogica in barve. To pionirsko delo je spremenilo tok moderne umetnosti. Zamisel o združevanju in kombinaciji različnih predmetov in slik je ostala bistvo Rauschenbergovega dela. Ko se je pojavilo Pop-Art gibanje v 60-ih letih, se je Rauschenberg oddaljil od tridimenzionalnih projektov in začel ustvarjati v dveh dimenzijah z uporabo fotografij iz revij in skušal iz aktualnih dogodkov ustvariti sitotisk odtisov.

Rauschenberg je prenašal na platna fotografije znanih osebnosti, kot so J. F. Kennedy ali igralci baseball igre, in jih prekrival s poslikavami, ki jih je delal z obarvano zobno ščetko. Od daleč so te kreacije izgledale kot abstrakcije, bližnji pogled pa je razkril povezavo med njimi, kot da bi sodelovale v pogovoru. Ti kolaži so združevali inovativnost z njegovo ljubeznijo do slikarstva. Z uporabo te nove metode je ugotovil, da lahko odgovarja na dogodke v sodobni družbi s pomočjo prav tistih slik, ki so pomagale ustvariti to družbo.

Od sredine šestdesetih pa vse skozi sedemdeseta leta je nadaljeval z eksperimentiranjem slikanja in tiskanja na razne materiale kot so aluminij, pleksi steklo, oblačila in druge površine. Ustvaril je tudi performanse, ki se osredotočajo na spremembo. Opazovati plesalce na rolerjih (“Pelican”, 1963) ali slišati zvok gonga vsakič, ko tenis žoga udari ob lopar (“Open Score”, 1966), so bili umetniški projekti, ki se neprestano spreminjajo, tako kot pričakovanja opazovalca.

Skozi 80-ta in 90-ta leta je Rauschenberg nadaljeval svoje poskuse, ki so se osredotočali predvsem na kolaže ter nove načine za prenos fotografije. Leta 1998 je Guggenheimov muzej postavil na ogled največjo razstavo Rauschenbergovih del s kar štiristo eksponati, s katerimi so predstavili širino in lepoto njegovega dela in njegov umetniški vpliv v drugi polovici tega stoletja. Rauschenberg danes živi na Floridi in še naprej ustvarja in tako prenaša svoj vznemirljiv občutek za umetnost v novo tisočletje.

Mešane tehnike:

Robert Rauschenberg: Prehitra vožnja, 1963, olje in sitotisk na platnu; zasebna zbirka, Lausanne.

Abstraktni ekspresionist, njegove »combined paintings« so nanosi reprodukcij, fotografij iz tiska in reklam, ki so kombinirane z ročnimi doslikavami in 3D vstavki. Banalna izražanja od srede 50. let dalje glede na sodobno množično kulturo napovedujejo pop-art. Ta posnetek je sitotisk na platnu, mešana tehnika par excellence. Način koloriranja je podoben dadaističnemu, zato so nekateri kritiki pri njem govorili o neo-dada. To tehniko je Robert Rauschenberg podnaslovil kot combined painting – vmesna forma med fotografijo in slikarstvom. Deluje kot naključen kolaž vseh mogočih slikovnih elementov. Gre za pojav in prehitra vožnja nas usmerja k interpretaciji. Avtor je uporabil imažerijo iz mesta (del vizualne kulture mesta so tudi prometni znaki). Od 1962 po Warholovem vzoru uporablja tehniko sitotisk.

Pop-art: (najprej angleški, kasneje tudi ameriški) Citiranje in transformacija fotografije, fotografija kot pomemben medij popularne kulture, ne kot element »visoke« kulture. Fotografija kot ironija, satira na mestni način življenja.

Robert Rauschenberg: The BMW Art Car Collection, United States, 1986 

This slideshow requires JavaScript.

____________________________

© Copyrights: Art Robert Rauschenberg Foundation/Licensed by VAGA, New York, NY

Fotografije: Guggenheim Museum

Photo Credit: Guggenheim Museum

Advertisements

Oddajte komentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Odjava / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Odjava / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Odjava / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Odjava / Spremeni )

Connecting to %s