Lee Friedlander

Lee Friedlander (rojen 14. julija 1934) je ameriški fotograf in umetnik. V 1960 in 70 letih je ustvarjal pretežno z 35 mm fotoaparatom in v črno-beli tehniki. Friedlander je razvil vpliven in pogosto posnemajoč vizualni jezik urbane “družbene krajine” v mnogih svojih fotografijah, kjer je vključeval podrobnosti in refleksije trgovinskih prodajaln oz. njihovih izložb, razmišljanja, strukture uokvirjene z ograjo, plakati in uličnimi znaki.

Friedlander_1960s-121-760x502

 Lee Friedlander: Cincinnati Ohio, 1960s

Friedlander je študiral fotografijo na Art Center College of Design v Pasadeni v Kaliforniji. Leta 1956 se je preselil v New York, kjer je fotografiral jazz glasbenike za ovitke glasbenih plošč. Na njegova zgodnja dela so vplivali Eugène Atget, Robert Frank in Walker Evans. Leta 1960 je Friedlander prejel štipendijo Guggenheim Memorial Foundation, da se je posvetil svojemu umetniškemu delu in kasneje sprejel tudi nadaljnja nepovratna sredstva v letih 1962 in 1977.

lee-friedlander-4-sbjqoc

Nekatere od njegovih najbolj znanih fotografij so bile objavljene v septembru 1985 v reviji Playboy, v črno beli tehniki, šlo je za gole fotografije Madonne v poznih 1970-ih letih. V tistem času leta 1979 je bila Madonna še študentka in je dobila plačilo zgolj $ 25 za celotno serijo snemanja. Leta 2009 je ena od njenih fotografij dosegla vrednost neverjetnih 37.500 $ na dražbi Art House Christie.

history

Friedlander je deloval predvsem z Leica 35 mm fotoaparatom in črno-belim filmom, njegov stil pa je bil predvsem osredotočen na urbano “socialno pokrajino”. Njegove fotografije so prikazovale podobe mestnega življenja, izložbe trgovin, t.i. urbano pohištvo, kot so ograje, znaki, avtomobili, pročelja stavb in plakati, skratka vse, kar predstavlja podobo sodobnega življenja.

friedlander-web

Leta 1963 je Nathan Lyons, pomočnik direktorja in kustos za fotografijo na Mednarodnem muzeju fotografije v George Eastman House, organiziral Friedlanderju prvo samostojno razstavo. Friedlander je bil tudi ključna osebnost na razstavi kustosa Johna Szarkowskega, ki je leta 1967 postavil na ogled razstavo “Novi dokumenti” v Muzeju moderne umetnosti v New Yorku skupaj s Garryjem Winograndom in Diane Arbus. Leta 1973 je bilo njegovo delo nagrajeno na festivalu v Franciji Rencontres d’Arles. Leta 1990 je Friedlander prejel tudi priznanje MacArthur Fellowship.

lee-friedlander-madonna-nude-5

 Lee Friedlander: Madonna Nude, 1979

Danes Friedlander deluje predvsem s srednje velikim formatom fotoaparata kot je npr. Hasselblad Superwide. Ker boleha za artritisom in je zato omejen na bližnjo okolico, se je osredotočil na fotografiranje neposredne okolice. Njegova zadnja fotografska knjiga: »Stebla«, odraža njegovo življenje v času operacije, ko so mu kirurško operirali kolena. V njej je poudaril,  da ga njegovi “udi” spominjajo na rastlinska stebla. Te slike prikazujejo teksture, ki niso bile značilne za njegova prejšnja dela. V tem smislu so fotografije podobni tistim, ki jih je Josef Sudek prav tako fotografiral v bližini svojega doma in ateljeja.

SelfPortrait-19

 Lee Friedlander: Avtoportret

Friedlander je bil v letu 2003 nagrajen s strani Royal Photographic Society ob njihovi 150. obletnici z medaljo in častno štipendijo (HonFRPS) kot priznanje za trajni in pomemben prispevek k umetnosti fotografije. Leta 2005 je Moderna galerija je predstavila veliko retrospektivo Friedlanderjeve kariere, vključno s skoraj 400 fotografijami iz leta 1950 do danes. V istem letu je prejel mednarodno nagrado Hasselblad. Retrospektivna razstava je bila leta 2008 ponovno predstavljena na San Francisco Museum of Modern Art.

Cincinnati by Lee Friedlande

 Lee Friedlander: Cincinnati, Ohio, 1963; želatinsko-srebrova fotografija.

Tako avtor vidi mesto, zaveda se mehaničnosti fotografije; svoje urbane posnetke konstruira kot nepregleden preplet stvarnih predmetov, odsevov in senc. Zanj je mesto prostorski oz. vizualni kaos, kjer je človek komaj kaj več kot odsev. Vpogled v izložbo, v serijo predmetov in svetil; v ozadju se odseva kandelaber in silhueta mesta, mala figurica je Friedlander sam (njegova senca nas vedno opozarja – pred podobo je vedno nekdo, ki jo slika). Pri njegovih fotografijah je zelo pogost njegov odsev v steklu ali senca na tlaku – neke vrste optičen podpis. Lee se je zelo zgodaj izražal na ta način. Pri tem posnetku je vsaj 6 prostorskih planov, ki so eden nad drugim, podoben učinek se dobi z večkratnim osvetljevanjem ali fotomontažo. Prostorski kaos v okviru »čiste« fotografije, zabrisanje objektov in prostorska dezorientacija. Svet skuša videti tak, kot je, ne njegovega notranjega ustroja. Človeške figure so redke. Njegova najpomembnejša knjiga: Selfportrait, 1970.

____________________________

© Copyrights

Fotografije: Fraenkel Gallery

Photo Credit: Fraenkel Gallery

Advertisements

Oddajte komentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Odjava / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Odjava / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Odjava / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Odjava / Spremeni )

Connecting to %s