Nadrealizem

SALVADOR DALI / Phillipe HALSMAN: nadrealistična fotografija

Atomic Dali je verjetno najbolj znana slika kontroverznega španskega slikarja, fotografijo je posnel Phillipe Halsman. To ni osamljen eksperiment, temveč je del rezultata neprekinjenega sodelovanja med umetniki, ki se je začelo sredi leta 1940, ko je bil nadrealizem na svojem vrhuncu. Tovrstno sodelovanje med uveljavljenimi umetniki ni bilo nekaj novega ali nenavadnega, kot bi se zdelo na prvi pogled, Man Ray in Dora Maar, na primer, sta to pogosto prakticirala.

dali1

V tem konkretnem primeru naloga ni bila lahka. Halsman ni uporabljal montaž ali kakršnih drugih foto trikov, poskrbel je le za natančno postavitev predmetov, veliko priprav, dovolj potrpljenja in številne neuspele poskuse. Po vsakem poskusu so morali očistiti razlito vodo iz tal, uloviti mačke in jih pomiriti, občasno se je dogodilo, da se je Dali dobesedno namočil… Na zadnjem, že 28. poskusu, je bil končno dosežen želeni učinek. Umetnost se ne dogaja samo naključno.

dali2

NADREALIZEM (1924 Nadrealistični manifest)

Levo usmerjeno gibanje, komunisti (Breton). 1. Bretonov manifest. Sprejme psihoanalizo (onkraj vidnega sveta; to je svet, kamor izrinemo vse, kar ne sodi v ta svet). Buržuazni svet: oktobrsko revolucijo so gledali vedno bolj črno. Na V nastaja rdeča zveza – komunizem. Nezavedno je rezervoar, v katerega spravljamo vse, kar ne moremo doseči, vse, kar ne realiziramo v družbeni realnosti. V komunistični družbi to (nezavedno, izrinjene tendence, umetniške iluzije) lahko uspeva, družba naj bi temeljila na komunističnih idejah. »Nezavedno« se najprej razvije v slikarstvu in nato tudi v fotografiji. Andre Breton in skupina okrog revije La revolucion surrealiste so na novo interpretirali preteklo produkcijo. Freud je vse, kar je nezavedno, zelo erotično obarval.

dali3

Tudi surrealisti so iskali predvsem erotične elemente. Andre Breton: 1. objet trouve 2. minikrija 3. ustavljeni trenutek. 3: vsebuje neko predgibanje, vendar to podoba le nakazuje, ne pa tudi udejanji–opazovalec se nezavedno angažira. 2: videnje v lesni risbi, oblakih, zaledeneli površini (nekaj se preobleče/spominja na nekaj drugega). 1: predmet oz. dokument predmetov, ki nosijo nenavadno privlačnost, lepoto, ki je ne moremo razložiti. To so lahko marginalne lepote, lahko karkoli stranskega pomena (vstopnice za kino, papirčki). Obrnjena zavest v njih projicira podobo, ki se je prej ni zavedal – zaživi v človeški duševnosti. Nepomemben dražljaj sproži veliko večjo reakcijo (Proust – magdalenice). Fotografija je na meji razumljivega; nezavedno absorbira veliko več, kot mi občutimo.

dali4

Na fotografiji je mnogo več stvari, kot se jih fotograf zaveda. Na podlagi fotografiranega lahko analiziramo, kaj je na sliki. Nadrealisti so celotno zgodbo interpretirali kot nezavedno. Mnogo bolj od artefakta je pomemben odziv gledalca na artefakt. Glavni del je v interpretaciji in ne v podobi sami. To je tipično eksperimentalna smer (kot dadaizem). Določljiva je le nedoločljivost.

____________________________

© Copyrights

Fotografije: Phillippe Halsman

Photo Credit: http://philippehalsman.com

Advertisements

Oddajte komentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Odjava / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Odjava / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Odjava / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Odjava / Spremeni )

Connecting to %s